Monday, December 16, 2013

Mak Chak Insan Mulia

Mak Chak,

Dari kecik sampai saya besaq, dah beranak pinak, dia yang jaga... Hari-hari dia dok doa mintak kat Allah saya dan keluarga saya selamat dunia akhirat... Nak pi sekolah, dia yang suap nasik... Sampai ke kawan saya pun dia suap sekali... Apa saja saya nak dia bagi, padahai dia bukan orang kaya... Tapi Mak Chak ni orang senang... Dulu darjah 4, saya lupa bawak duit belanja sekolah, dia mai hantaq... Selamber saja dia keriau, Ih! Ih! dari kaki lima tingkat 2 sekolah waktu saya dok dalam kelas... Buat malu je masa tu kat kawan-kawan, dalam fikiran saya...

Apa punya orang saya ni...

Semalam saya mimpi dia dekat-dekat waktu subuh, dia berdiri pakai baju kurung Kedah berbunga merah jambudengan kain batik gelap-gelap... Dia renung saja kat saya... Rupanya mimpi kat Mak Chak... Mak Chak mana boleh berjalan dah... Dah dekat 3-4 tahun dia dok ataih kerusi roda... Tapi macam sungguh la mimpi tu...


Pagi tadi depa watsap habaq Mak Chak sakit kaki, bernafas laju... Ambulan mai ambik dia bawak pi hospital Kajang... Saya jadi kaku... Tadi saya talipon, mak saya angkat... Dia kata Mak Chak ok... Alhamdulillah... Lepaih habih buat kerja, saya talipon lagi, mak saya kata keadaan Mak Chak teruk... Jantung dia tiba-tiba lemah... Saya dok berasa dah... Saya nak balik la lagu ni tapi depa tak bagi... Nasib baik tuan dokter bagi bercakap dengan Mak Chak... Ih! Ih! Ih!... Dia kata sambil terbaring di hospital kajang dengan topeng oksigen... Saya bercakap dia tak dengaq sangat, tapi dia sedaqla ih telefon dia..

Mak Chak pegang Read si pembaca

Sedih betul saya... Kalau Mak Chak jadi apa-apa, sapa nak jaga saya? sapa nak doa kat saya dengan keluarga saya? Mak Chak ni yang ajaq banyak benda baik kat kami... Macam mak...

Ih pun tak tau nak buat apa dah ni...

Mai la kita berdoa bagi Mak Chak punya jantung yang baik tu kuat balik, pasai ih nak jumpak Mak Chak bulan 3 sat lagi...  Amin...

-ih-

0 Comments:

Post a Comment

<< Home