Tuesday, August 01, 2006

Duit Syiling Hamamatsu :)

Alhamdulillah 1 Ogos, bagus tarikh ni... heheh...


1 yen...

Di Hamamatsu matawang yang digunakan dek orang2 untuk membeli belah dan bersedekah adalah Yen Jepun. Kenapa Yen Jepun digunakan? Sebab Hamamatsu adalah sebuah bandar kecil dalam negeri Shizuoka yang terletak dalam negara Jepun. Oleh sebab kami di Hamamatsu masih dibawah jajahan, maka mata wang jepun digunakan...


5 yen...

Tak seperti duit pokok pisang yang pada satu masa dulu perlu dibawa berguni2 untuk membeli sepasang stokin, nilai yen hari ini sangat kuat... Tapi di Hamamatsu tak terasa kkuatannya... Rasa biasa sahaja... Tapi pernahkami balik bercuti dengan membawa Yen, memang terasa kuat sampaikan boleh menumbuk dinding keluli sampai cair... heheh...


10 yen...

Duit jepun macam duit negara lain juga. Ada syiling dan kertas. Duit syiling ada duit 1yen, 5yen,10yen, 50yen, 100yen dan 500yen. Untuk mudah faham, duit jepun ini disebut dalam nilai yen iaitu sen dalam duit kita. Jadi tak ada konsep 10 ringgit, tapi disebut 1000yen. Faham?


50 yen...

Duit 1 yen nilai paling kecil dan nilainya dalam ringgit adalah lebih kurang 3 sen... Ya tuan-tuan dan puan-puan, forexnya dikira 1yen=3sen...Kalau anda ada 1000yen anda boleh dapat RM30...


100 yen...

Yen kepada RM
(Nilai dalam Yen bahagi 100) kali 3

RM kepada yen
(Nilai dalam RM kali 100) bahagi 3


500 yen...

perasan tak tulisan 500 dalam nombor kosong dalam duit 500 yen dalam gambar diatas? nombor tersebut hanya dapat dilihat dari sudut ini saja... duit 500 yen ini berkontroversi sebab pencetak duit palsu paling suka buat 500yen ini... jadi sebagai langkah berjaga2 depa buatlah teknik diatas...


500 yen belakang...

apa anda boleh buat dengan 138yen? anda boleh ke big fuji membeli gula 1kg atau ke kedai runcit membeli lighter satu... entry duit kertas esok2 ya...

-10,000yen berapa RM?-

21 Comments:

Anonymous jemster said...

RM 300????

Ooo.. skarang baru tau konsep yen ni. Dulu kompius dan tak paham kenapa figure wang diaorang besar-besar... LOL LOL

11:45 PM  
Blogger Shami said...

Wah besar duit Jepun nih yer, izhal kumpullah duit jepun banyak2 balik Msia nanti buleh jadik, orang kayo...he..he..he

12:27 AM  
Blogger KAMATO said...

izhal, dulu masa saya mula dok kat sana pun pening jugak, besar2 sangat nilainya.. ya la nak makan semangkuk mee pun sampai 1500 yen...

12:36 AM  
Anonymous gitartong said...

pinjamkan saya 10000sen..

12:42 AM  
Blogger Lan Rambai said...

Kalau cam tu.. gaji ko pasti berjuta-juta yen ek?

2:32 AM  
Blogger Zakiah said...

adus pening. Ratus ratusan ribu ribuan...mau saya bawak calculator jalan kat jepun...hehheeh

2:42 AM  
Anonymous Yazit said...

Tuan Izhal,

Air surut air pasang,
Turun ke laut layar dipasang,
Duit dulu cop pokok pisang,
Duit Jepun ada tak pokok pisang?

3:58 AM  
Blogger simah said...

tak reti math sebab tu jadi cikgu bahasa..nah ambik 10 000 yen ni beli hadiah birthday utk diri sendiri.. happiy birthday..!! semoga panjang umur murah rezeki...

7:25 AM  
Blogger Edoras said...

Pics from 350D?

8:09 AM  
Blogger maklang said...

Bolehlah kompol duit yen nanti boleh gi Hamamatsu bila dah sihat....berangan...berangan!

8:09 AM  
Anonymous azlijamil said...

Thought you would have another posting? :P

10:35 AM  
Blogger zino said...

izhal
yg tak paham kenapa ada yen yg berlubang dan ada yg tak berlubang hehe

12:09 PM  
Blogger Izhal said...

jemster,
Ya tepat tu... RM300!!! senang je kan... kang saya balik malaysia sure pening nak guna RM macamana... macam orang lupa daratan la pulak saya ni... heheh...

shami,
nak kumpul camna, kerja pun tak saya ni... lagipun malaslah nak jadi orang kaya... heheh... jadi orang sederhana lagi baik, ye dak?

kamato,
1500yen??? pergh... tu satu set punya mee tu...

gitartong,
RM100 ke??? nak buat apa??? ;)

lan rambai,
oh tidak... setakan ratus ribu saja... kalau jutaan yen tu kira orang kaya...

zakiah,
heheh... rasanya tak perlu sebab di kedai2 tu pelayan2nya yang baik2 sentiasa memegang calculator...

Tuan Yazit,
ambil senapang tembak pokok lada,
silap kira kena udang galah...
pokok pisang tidak ada,
bunga sakura adalah...

Simah,
Arigato-Gozaimasu-shita!!! 10,000 yen tu boleh saya isi minyak kereta penuh dan basuh kereta full service sekali :)

Edoras,
Nope... MUPA... heheh... havent touched the 350D in 3 days heheh...

azlijamil,
Another posting? On what? No idea lately, so i literally go to my piggy bank for ideas...

12:12 PM  
Blogger Izhal said...

zino,
hahaha... saya pun tak tahulah Tuan... tapi kalau tengokkan duit 5 yen dan 50 yen ada lubang... jadi mungkin sebab ada nombor 5 ada lubang... duit 500yen pun ada nombor 5 tapi takde lubang kan??? mungkin sebab nilainya tinggi sangat jadi tak patut dilubangkan... hahaha... ini adalah analisa ahli ekonomi tak bertauliah saja...

12:26 PM  
Blogger agus said...

Saya nak 1 yen untuk souvenir boleh?
500 yen tu 15 ringgit betul tak? Wow, bayangkan bawa 15 ringgit dalam bentuk syiling. Dua keping dah 30 ringgit! Banyak yen tu!

Nampak macam komplikated, tapi kalau dah biasa mesti senang saja, tutup sebelah mata pun boleh berurusniaga. Betul tak?

2:53 PM  
Blogger blackpurple said...

Syiling yang berlubang di tengah tu, kalau jumpa dek mat mat rock kat sini dibuatnya loket rantai tu..hehe

3:49 PM  
Anonymous bunga padi di bahuku!!! said...

tuan izhal.. setau saya.. nih kawan2 jepun saya bagitau laa... 5 yen tuh selalu depa campak kat fountain or sungai ke kolam sebagai tanda murah rezeki or selamat selalu (omamori)... pas tuh kalau nak campak 500 yen toksah le.. baik p vending machine beli rokoks.. nanti dapat balik baki 200 yen ehehehhehe (takde ke cite psal vending machine rokoks jepun?)

5:44 PM  
Blogger shu said...

300....

6:34 AM  
Blogger Edoras said...

Nasib baik diambik ngan MUPA.... hehe...

8:06 AM  
Blogger NBB said...

"biru mata hitam ku" membaca posting ini..

10:09 AM  
Blogger Izhal said...

agus,
satu yen saja? okay boleh... rasa urusniaga makin mudah... mula2 dulu saya kalau pi atm keluarkan sribu je kena gelak... tapi kita rasa besar habih dah time tu... 1000yen tu macam keluar 10 ringgit le...

blackpurple,
oh satu cadangan bagus tu... buat loket rock jepun ya...

bunga padi di bahuku!!!,
oh ya ka... tak tau pula, tapi selalu kalau dalam fountain tu adalah duit2 melambak2... 500yen memang depa tak campak la pasal buang rezeki namanya... posting vnding machine rokok... heheh...

shu,
ya betul...

edoras,
heheh... ya, nak ambil ngan yang satu lagi tu leceh la tuan...

doktor bahiyah,
iya ka... mungkin sebab backgorund duit tu bantal busuk biru anakku...

thanks for reading Hamamatsu-Now!!!
-izhal abdul halin-

1:37 PM  

Post a Comment

<< Home