Monday, September 11, 2006

Bumbung Hamamatsu :)

Bumbung, benda yang setiap hari ada atas kepala kita tapi kita tak perasan. Banyak jasanya bumbung ini kepada manusia biarpun manusia itu tinggal di Malaysia, Singapura, Thailand, Indonesia mahupun Hamamatsu... Jadi, hari ini kita lihat bumbung-bimbing rumah di Hamamatsu...


bumbung leper...

bumbung tiga segi...

2 in 1, dinding dan bumbung...

Pada zaman dahulu, rumah2 di Hamamatsu dibuat dari Jerami... Tapi itu duluuuuu... Pada zaman sekarang, bumbung di sini boleh dibahagi kepada dua jenis... Bumbung biasa yang bersegi dan bumbung leper... Bumbung bersegi macam biasalah, yang tiga segi tu. Bumbung leper pula bila kita lihat, macam tak ada bumbung... Macam Ka'abah di Mekah tu boleh diklasifikasikan sebagai bumbung leper...


bucu bumbung...

usang...

Di sini, bumbung dibuat dari dua bahan. Ada yang dibuat dari zink dan ada yang dibuat dari simen.Kegunaan bumbung ini banyak tak kira ianya dibuat dari apa. Contohnya, jadi bumbung rumah dan ada jadi bumbung tempat parking kereta... Ada juga yang jadi bumbung tempat letak basikal... Semuanya mengikut takdir :)


atap zink...

Seni bumbung Hamamatsu pula saya nampak macam seni bumbung Bali, Indonesia... Di bucunya ada corak2 bunga-bunga gitu... Lawa... Bumbung sini berat2 belaka sebab nak elak dari terbang kalau ada ribut taufan... Iyelah, kalau dah terbang, bumbung akan sedih... Sedih sebab tak dapat nak meneduhkan tuan rumah dan juga sedih berpisah dengan kekasihnya, dinding...


bumbung tempat letak kereta...

bumbung buat basikal...

atap tuan rumah...

atap flat kami...

Jadi itulah dia kisah bumbung di Hamamatsu... Kalau anda ada bumbung, bersyukurlah... Sebab ianya tengah bekerja keras melindungi anda walaupun anda tak perasan :)

-Insya-Allah 11 hari dari bumbung-

14 Comments:

Blogger anita kema said...

awak kan izhal, mentang2 la keja awak dah abih, sampai ke bumbung awak perati...

nanti balik msia bawak balik kontena tak mcm org2 kat sini?

1:44 AM  
Blogger ~ahni~ said...

Dr. Izhal ni dok tengah mengumpul kenangan Hamamatsu ni, nanti anak2 dia besar boleh baca balik blog bapa depa dan kenangan dia kat negara matahari terbit nih

*wink*

9:16 AM  
Anonymous bimmer_man said...

another good entry... biasa orang tak de terpikir pasal bumbung ni.. silap2 bumbng rumah pun tak tau kaler apa.. hehehe..

9:23 AM  
Anonymous miyuu said...

kalau dah creative tu kan.. bumbung pun blh jadik topic 4 ur entry... ;-)
p/s: tak de ke gmbr sekeluarga pakai kimono or yukata? Faiq ngan izz tu mesti kawaii je kan....

9:29 AM  
Blogger Izhal said...

anita kema,
Insya-Allah bawa satu kontena kecil molek 20 kaki tu saja... tak dak lah sampai 40 kaki punya... sebab saya punya keluarga saja balik... kontena tu pun ada bumbung heheh...

~ahni~,
tok sah lah dok panggil dr. tu... aishhh segan gitu... kurang selesa jadinya heheh... baik panggil si tampan atau si kacak ;) ha ah mmg nak buat kenangan je ni... camnola nak savekan semua entry dalam cakera padat... tau tak???

bimmer_man,
thank you... saja ja tulis pasal bumbung... sebab haritu pi ambil gambar bumbung pakai MUPA banyak sangat heheh...

miyuu,
aishhh, takdak lah crative mana pun... ;) haaa pasal yukata dan kimono tu teringin juga nak ambil gambar pakai pakaian tu... tapi tau2jelah... kena booking studio dan pakaian dia... mahal... so budak2 ni dan emak depa adalah yukata yang beli waktu sale... saya dengan pakaian biasa saya jelah... heheh...

10:51 AM  
Blogger Abg IM! said...

nak keta bawah bumbung ittew!

1:22 PM  
Blogger Syikin said...

salam,

hmm..jenis rumah pula, mcamana ya Izhal?

eh, lagi 11 hari lagi nak balik. dah abih berkemas ke?

camner ngan viva ari tu?

3:21 PM  
Anonymous tasya said...

hallo dr Izhal

dah habis PhD ek?? susah tak wat PhD?? wat dalam bahasa jopun ke? terror nih...

3:54 PM  
Blogger simah said...

menarik...

4:30 PM  
Blogger zino said...

apa lagi benda kat hamamatsu tu yang masih belum menjadi bahan berita izhal.. hehe

kisah bumbung ni buat zino tersenyum membaca nya.. hehe

5:25 PM  
Anonymous mamasinga said...

bila nak buat entri pasal siling rumah plak...

7:25 PM  
Blogger anggerik merah said...

Adeh...bumbung pun boleh jadi kenangan kan..

Selamat berangkat pulang.

10:27 PM  
Blogger Izhal said...

anggerik merah,
tulah dia... senti'mental' lebih heheh... thank you... sementara ada waktu ni saya layan blog habis2an le, Insya-Allah...

mama singa,
haritu dah nak buat, tapi tak jadile... ada dua jenis je siling rumah kami... yang dicat dan yang tak dicat... jadi gambar takk banyak... ehhh... jap... yeah idea baik tu... ada banyak jenis jugalah ceiling ni sebenarnya... arigatou ne...

zino,
heheheh... banyak lagi sebenarnya... tak sempat la nak cerita semua... heheh... saya pun senyum tengok komen tuan ni :)

simah,
hait, terima kasih :)

tasya,
eh... panggil izhal saja sudahlah... kurang selesa dengan gelaran tu... bunyi macam pak cik tua yang gatal je... heheh... buat dalam bahasa inggeris :) eh, awak tak ada blog atau apa2 real estate dalam cyber space ke??? kalau ada bagilah saya tahu, teringin juga lihat...

syikin,
terima kasih :) seoatutnya 23 september ni... tengah menunggu tiket... VIVA Alhamdulillah, berkat doa keluarga dan member2 blogger ni ;)

roland hashim,
cute kan keter ittew... sayang bukan iolls punye... kalau tak dah lama bagi kat uolls ;)

12:16 AM  
Blogger 日月神教-任我行 said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,a片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,性愛

3:02 AM  

Post a Comment

<< Home